آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

در نشست دو روزه درباره افغانستان که به میزبانی آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد در دوحه، قطر برگزار شده است، نمایندگان ویژۀ کشورها و گروه‌های جامعۀ مدنی به شمول زنان با هدف تعامل با افغانستان تحت کنترل طالبان و پاسخ هماهنگ‌تر به بحران بشردوستانه در این کشور گرد هم آمده‌اند.

هرچند آجندای کلی مورد بحث در این نشست اعلان نشده است اما به اساس گزارش های اولیه روی موضوعات زیر در این نشست بحث و تصمیم گرفته خواهد شد.

تعیین نماینده‌ی ویژه دیگر سازمان ملل متحد برای افغانستان: این موضوع به طور جدی مورد بحث قرار خواهد گرفت. طالبان از قبل با این موضوع مخالفت نشان داده‌اند.

تعیین نماینده‌ی متخصص در حقوق زنان: «هیدر بار» معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر، تاکید کرده است که گام بعدی باید تعیین یک نماینده‌ی متخصص در حقوق زنان باشد. وظیفه‌اش تعامل با طالبان نه، بلکه تلاش برای یک واکنش جهانی در مقابل تخلفات طالبان باشد.

صلح و ثبات در افغانستان: شورای هماهنگی ماموریت‌های دیپلماتیک و قنسولی‌های نظام جمهوری پیشین افغانستان با صدور اعلامیه‌ای تأکید کرده است که تعیین نماینده‌ی ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان رویکرد موثر بین‌المللی برای صلح و ثبات در این کشور را تضمین می‌کند.

این نشست به دلیل حساس بودن موضوعات مورد بحث، پشت درهای بسته برگزار شده و این نشست فرصتی مناسب برای گفتگوی سازنده درباره آینده افغانستان است.

لطف‌الله نجفی‌زاده به نماینده‌گی از فعالان جامعه مدنی، محبوبه سراج، میترا مهران و شاه‌گل رضایی به نماینده‌گی از فعالان حقوق زن در این نشست دعوت شده است. 

در این نشست از طالبان نیز دعوت شده بود که با مخالفت‌های گسترده‌ جریان‌های سیاسی و زنان معترض نیز روبه‌رو شده بود اما این گروه، روز شنبه با انتشار یک اعلامیه گفتند که به دلیل پذیرفته نشدن خواست های شان این نشست اشتراک نمی‌کنند.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است