آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

گذرگاه سالنگ به منظور بازسازی در (13 اسد) سال روان به روی ترافیک بسته شد و پس از گذشت حدود چهار ماه از (29 قوس) به‌روی وسایط نقلیه کوچک و از (7 جدی) به‌روی تمام وسایط نقلیه بازگشایی شد و در طول این مدت موتر‌های باربری و مسافربری از مسیر های سخت العبور و طولانی مانند کوتل خاواک، پنجشیر و شیبر، بغلان-غوربند، به سمت شمال و برعکس آن رفت و آمد می کردند.

شاهراه سالنگ از مسیرهای مزدحم، سخت العبور و بزرگ ترانزیتی کشور است که 9 ولایت شمالی و شمال شرقی افغانستان را به مرکز و سایر ولایات جنوبی وصل می نماید و روزانه صد‌ها موتر از این شاهراه رفت و آمد می‌کنند.

ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان، در مراسم افتتاحیه گذرگاه سالنگ، از ایجاد سهولت‌های زیادی برای بازرگانان و مسافرین این گذرگاه پس از بازسازی سخن گفته بود اما پس از بازگشایی گذرگاه سالنگ، رانندگان از پرداخت «حق العبور» در این مسیر ناراض و شاکی بودند.

رانندگان می گویند که طالبان از وسایط نقلیه کوچک 80 تا 100 افغانی و از موترهای بزرگ مسافربری و باربری، 1200 تا 3000 افغانی حق‌العبور اخد می کند. آنان می گویند که طالبان، حق العبور را براساس تایر های موتر وضع می کنند و این نا عادلانه و ظالمانه هست.

با شدت گرفتن سرما و برفباری های فصل زمستان، شکایت دیگر از این گذرگاه بالا گرفته است و رانندگان از خرابی جاده همچنان شکایت دارند.

عبدالمطلب یک تن از راننده های این مسیر به نای نیوز می گوید: «گذرگاه سالنگ در طی یک یا دو ماه بعد از بازسازی دوباره تخریب شده و اصلاً معیاری و اصولی ساخته نشده است. آب ها در داخل تونل ها سرازیر می شود و اصلا آبریزه های تونل ها تنظیم نشده است. در شبکه های اجتماعی تعریف و تمجید فراوان از طالبان صورت گرفت اما وقتی نتیجه کار را می بینیم مأیوس می شویم. ما چندین ماه از مسیر های طولانی رفت و آمد کردیم و مشکلات را قبول کردیم به امید اینکه سالنگ بازسازی گردد و راحت شویم و همچنان حق العبور پرداخت می کنیم ولی نتیجه کار یک فیصد برای رانندگان مفید واقع نشده است».

علی جمعه یک تن از رانندگان موتر های باربری می گوید: «در سالنگ میزان تصادف ها زیاد شده زیرا آب ها در داخل تونل ها سرازیر می شود و به یخ تبدیل می شود، راننده های که در این مسیر بلدیت کامل ندارند در داخل تونل ها حتما تصادف می کنند».

این در حالی است که مسافرین نیز از وضع شدن حق العبور بالای وسایط نقلیه ناراض می باشند.

احمد بصیر یک تن از مسافرین می گوید: «وقتی طالبان بالای موتروان ها حق العبور وضع می کند، آنها از جیب خود آنرا پرداخت نمی کنند و مجبور می شوند کرایه مسافرین را افزایش بدهند. در سالهای قبل کرایه موتر های کرولا 600 افغانی بود حالا 800 افغانی شده است ما می فهمیم که دلیل این کار، پرداخت حق العبور به دولت است. در حال حاضر یک موتروان کرولا تقریبا 400 افغانی در هر مسافرت خود مالیه و حق العبور پرداخت می کند».

 

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است