آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

داود «جبارخیل»

خانواده‌هایی برگشت داده شده از کشور پاکستان از وضعیت بد مالی، نداشتن سرپناه و نبود کار شکایت دارند و روز های دشوار را سپری می‌کنند.

همه روزه تعداد زیاد خانواده های افغانی از پاکستان باز می گردند و هرچند این رقم نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما آنهایی که در سه ماه اخیر به کشور بازگشت داده شده اند، از بی توجهی حکومت و سازمان های امداد رسان شکایت دارند و می گویند که ما تجارت و ثروت خود را در پاکستان از دست داده ایم و اکنون در افغانستان با نبود کار، قادر به پرداخت کرایه خانه خود نیستیم.

عبدالخالق حدود یک ماه است که از پختونخوا به قندهار آمده و همچنان به دنبال کار است، می گوید: «یک ماه است که از پاکستان کوچ کرده ام، هنوز بیکارم، خانه ام هشت هزار افغانی کرایه است، ما حتی نان شب و روز خود را پیدا نمی توانیم چگونه هشت هزار افغانی کرایه خانه را پرداخت کنم.»

یکی دیگر از مهاجران بازگشت داده شده به نام محمدیار می گوید: «وقتی رسیدیم وعده دو ماه اجاره خانه به ما دادند اما هنوز هیچ کمکی به ما نرسیده است، پنج هزار خانه را اجاره کرده ایم، اجاره خانه هم گران است، ما از طالبان می خواهیم یا برای ما کار بدهند یا کرایه خانه یک یا دو سال ما را بدهد».

آنها شکایت دارند که هوا سرد است و وضعیت اقتصادی شان به قدری خراب است که از صبح تا شام نمی توانند کاری به ارزش 100 افغانی در شهر پیدا کنند و اغلب دست خالی به خانه باز می گردند.

جوان دیگری به نام ندا محمد که سرپرستی خانواده اش را بر عهده دارد می گوید: «دو هفته است که از کویته می آییم، مادرم اینجا خانه ای به من داده است و گاهی به من کمک می کند، من پدر ندارم. اگر شغلی پیدا کنم، که از پس مصارف زندگی خود برآیم خوش می باشم».

آنها خواستار همکاری کامل دولت و نهادهای همکار هستند.

اما مسئولان ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان ولایت قندهار می گویند: «برای کنترل قیمت اجاره خانه ها در شهر قندهار با ارگان های مختلف از جمله شهرداری صحبت شده و برای پرداخت کرایه خانه به خانواده های عودت کننده با بسیاری از ارگان ها هم صحبت های صورت گرفته است».

این مسئولان همچنان می افزاید، «جلساتی در این باره برگزار کرده ایم و در تلاش هستیم تا اجاره خانه های شهر را کنترل کنیم و تلاش می‌کنیم تا نهادها در زمینه اجاره‌بهای یک سال یا بیشتر با پناهجویان همکاری کنند». 

 

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است