آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

داود «جبارخیل»:

از اوایل ژانویه، افزایش فوق العاده ای در چنین حوادثی وجود داشته است.

چنین عملیاتی علیه زنان توسط مقامات طالبان ابتدا در غرب کابل آغاز شد، جایی که اکثریت مردم از قوم هزاره هستند. این افراد سال ها هدف خشونت های افراط گرایان بوده اند، اما اکنون این اقدام طالبان در مناطق و ولایات هزاره و تاجیک نشین مانند بامیان، بغلان، بلخ، دایکندی، کندز و سایر ولایات نیز روی دست گرفته شده است.

کارشناسان منصوب از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقامات این کشور خواسته اند که تعهدات بین المللی حقوق بشر افغانستان را رعایت کنند. این کنوانسیون همچنین شامل کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان است.

در روزهای اخیر در افغانستان، زنان و دختران زیادی به اتهام بی حجابی در اماکن عمومی از جمله بازارها و مدارس بازداشت شده اند.

به گفته دفتر حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR)، برخی از زنان و دختران به زور سوار خودروهای پلیس گردیده اند، به طور غیرقانونی بازداشت شدند و از دسترسی به وکیل محروم شدند. زندانی ها در مکان های شلوغ نگهداری می شدند. به آنها فقط یک وعده غذایی در روز داده می شد و در برخی موارد خشونت فیزیکی، تهدید و قتل نیز گزارش شده است.

در ماه مه 2022، مقامات طالبان به همه زنان دستور دادند که در ملاء عام از حجاب کامل و ترجیحا برقع استفاده کنند. به بستگان مرد آنها دستور داده شد که به این دستور عمل کنند وگرنه مجازات خواهند شد.

آزادی این زنان و دختران مستلزم ضمانت‌های کتبی از سوی خانواده‌ها و متنفذین جامعه است که آنها را وادار به رعایت قوانین پوشش در آینده خواهند کرد.

اگرچه برخی از زنان دستگیر شده پس از چند ساعت آزاد شدند، اما برخی دیگر نیز روزها یا هفته ها در بازداشت به سر بردند. به دلیل عدم شفافیت و دسترسی به عدالت، اطلاع از تعداد واقعی زنان در سلول های انفرادی دشوار است.

کارشناسان می گویند که مردان علاوه بر تنبیه زنان به خاطر پوشششان، این اختیار را دارند که تصمیم بگیرند چه بپوشند. چنین اقداماتی به معنای تبعیض و به حاشیه راندن سیستماتیک زنان و دختران است و جایگاه آنها را در جامعه محدودتر می کند.

گزارش سازمان ملل در ماه گذشته حاکی از آن است که هزاران زن افغان در سه ماهه آخر سال 2023 مجبور به ترک شغل و محرومیت از دسترسی به خدمات اولیه شدند.

این زنان به دلیل خرید قرص های ضد بارداری، کار در مراکز درمانی و حضور در اماکن عمومی بدون محرم دستگیر شدند. بر اساس گزارش ها، مقامات می گویند که این کار برای زنان مجرد نامناسب است.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است