آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) گزارش جدید خود در مورد وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ میلادی را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که طالبان بربازداشت زنان و دختران به اتهام «بدحجابی» ادامه داده و محدودیت ها علیه زنان بیشتر شده است و در بخشی از گزارش به قتل‌های هدفمند هزاره‌ها و شیعیان افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است در این مدت دست‌کم ۴۹ نفر آنان کشته شده‌اند.

بربنیاد گزارش یوناما، اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در پکتیا نیز زنان بدون محرم را از دسترسی به مراکز صحی ممنوع کرده و زنان در افغانستان زیر سلطه طالبان به‌دلیل خرید وسایل جلوگیری از بارداری دستگیر شده‌اند.

در بخشی از این گزارش آمده است که نیمی از ۱۶۰۰ نقض حقوق بشر در زندان‌های طالبان مربوط به شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه و تحقیرآمیز با زندانیان بوده است.

در این گزارش آمده است که طالبان به اجرا و اعلام محدودیت‌ها علیه زنان، بازداشت‌های خودسرانه‌ی مدافعان حقوق‌‌ بشر و کارکنان رسانه‌ها ادامه می‌دهند و همچنان ذکر کرده است که طالبان در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به راننده‌گان در ولایت قندهار دستور داده‌اند تا از انتقال زنان بدون محرم خودداری کنند.

طالبان در واکنش به این گزارش، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد را به «بی‌خبری از احکام شرعی» متهم کرده و گفته‌اند که محدودیت‌های ایجاد شده علیه زنان و اجرای «مجازات شرعی» از سوی این گروه «وظیفه‌ی شرعی یک حکومت متعهد اسلامی» است.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است