آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

گزارش های می رساند که گذرگاه مرزی تورخم پس از یازده روز بسته ماندن، دوباره برروی رفت و آمد لاری های بازرگانی بازگشایی شده و نخستین لاری بازرگانی روز سه‌شنبه (سوم دلو) پس از بازگشایی مرز تورخم وارد پاکستان شد.

مولوی عبدالجبار حکمت، کمیسار طالبان در گذرگاه تورخم گفته که این گذرگاه پس از ۱۱ روز بسته ماندن، صبح روز سه‌شنبه، ۳ دلو، بازگشایی شده است.وی علاوه کرده که در حال حاضر راننده‌گان موترهای باربری و بیماران بدون پاسپورت و ویزا می‌توانند که از طریق گذرگاه تورخم به پاکستان سفر کنند.

مقام‌های پاکستانی روز شنبه (۲۳ جدی) اعلام نمودند که راننده های افغان برای عبور از گذرگاه مرزی الزاماً ویزا داشته باشند در حالی که اکثریت این رانندگان ویزا و حتی پاسپورت ندارند و این تصمیم اسلام‌آباد باعث شد آنها نتوانند از مرز عبور کنند.طالبان نیز طی یک اقدام متقابل لاری‌های بازرگانی کشور پاکستان را اجازه وارد شدن به افغانستان نداد.

اقدامات متقابل دو طرف باعث شد این گذرگاه کلیدی بین دوکشور برای مدت یازده روز متواتر مسدود بماند. بازرگانان دو طرف در روزهای گذشته گفتند که توقف این مسیر بازرگانی، زیان هنگفت بر آنها وارد کرده است.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که هیئتی از مقام‌های طالبان و اتاق تجارت افغانستان با مقام‌های پاکستان در سفارت این کشور در کابل دیدار کرده‌اند و جزئیات این نشست به رسانه ها منتشر نشد.

پس از این مذاکرات پاکستان تصمیم گرفته تا ۳۱ مارچ سال جاری الزامیت داشتن ویزا برای رانندگان افغان را رفع کند و گذرگاه تورخم بازگشایی شود.

روشن نیست که سایر گذرگاه‌ها، از جمله غلام‌خان در خوست و خرلاچی در پکتیا نیز باز شده‌اند یا خیر.مقام‌های طالبان تنها بازگشایی گذرگاه تورخم را تایید کردند.

 

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است