آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

قلعه باستانی بُست ولایت هلنمد

نای نیوز:

قلعه بست یک قلعه باستانی در منطقه بُست در ولایت هلمندِ افغانستان است. این قلعه یکی از آثار تاریخی کشوربه شمار می رود و قدمت آن به دوره پیش از اسلام بر می گردد.

بر اساس صفحات تاریخ ولایت هلمند، این قلعه قبل از ظهور مسیحیت ساخته شده است. در آن زمان باغ‌های تجاری، کاروانسراها و بازارهای بزرگ زیادی در بُست ساخته شد و مردم از سایر نقاط اطراف برای کار و زندگی به این منطقه می‌آمدند. بُست (لشکرگاه) در آن زمان یک مکان مشهور و استراتژیک بوده است و مناطقی از ایران، هند، چین و برخی کشورهای عربی تجارت خود را از این مسیر انجام می‌دادند.

این مکان یکی از مکانهای تاریخی و دیدنی افغانستان است که به دلیل نا امنی، بازدید کنندگان جرئت دیدار از این بنای باستانی را ندارند.

 این قلعه در جوار لشگرگاه مرکز ولایت هلمند و در محل تلاقی دو رود هیرمند و ارغنداب قرار گرفته است که از بالای آن تمام شهر لشکرگاه دیده می‌شود و شهرت بسیاری دارد.

در ولایت هلمند قلعه ها ی زیادی از قبیل ساروان قلعه، موسی قلعه، قلعه نو، قلعه فتح و قلعه میوند وجود دارند، اما قلعه بست از اهمیت وشهرت بیشتری برخوردار است قلعه بست در ده کیلومتری شهر لشکرگاه موقعیت دارد ودر حال حاضر تنها بخشی ازآن باقی مانده است ومتباقی تمامی قلعه های اطراف آن ویران شده است.

لشکرگاه و بست دو حصه ی یک شهر بوده که یکی مقر نظامی و اداری و دیگری کانون تجاری و محل بود و باش اهالی بوده است.

قلعه بست پس از چهار بار هجوم جنگ آورانی چون علاوالدین غوری، چنگیز خان مغل، تیمور لنگ و نادر افشار، همچنان پابرجا بود و خم به ابرو نیاورده بود. اما اکنون ساخت صدها منزل مسکوني به صورت غیرقانونی در قلعه تاريخي بست چهره اين ساحه تاريخي را دگرگون کرده است.

این بنا از خشت پخته ساخته شده است. طاق بست که در ورودی قلعه بست است سال‌ها است که به دلیل نا امنی و درگیری توجه چندانی به آن نشده است گفته می شود که ساخت این طاق در قرن یازدهم تکمیل شده است.

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است