آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

امروز، یک‌شنبه (اول دلو‌) تظاهرات عمومی علیه «نسل کشی هزاره ها، نقض حقوق زنان و آپارتاید جنسیتی» در افغانستان تحت کنترول طالبان از سوی فعالان مدنی در چندین شهرهای بزرگ جهان برگزار شد.

برگزار کنندگان در بیانیه‌ مشترک این تظاهرات‌ از سازمان ملل متحد و نهاد های حقوق بشر و کشورها خواسته‌اند که «تعامل مثبت» خود با طالبان را پایان بدهند و وقوع «نسل‌کشی هزاره‌ها» و وجود «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

به دنبال حملات مجدد و خونین داعش به هزاره‌ها در هفته‌های گذشته در غرب کابل، بازداشت های خودسرانه دختران هزاره از سوی طالبان، بار دیگر نگرانی جامعه هزاره و فعالان مدنی در داخل و خارج افغانستان افزایش یافته است.

حملات در غرب کابل، که ساکنان آن عمدتا هزاره‌های شیعه هستند، بارها رخ داده است و مسئولیت بیشتر آن‌ها را شاخه خراسان گروه داعش برعهده گرفته است.

در بیانیه‌ این فعالان که به رسانه‌ها فرستاده شده، با اشاره به بیش از ۵۰ دستورالعمل محدودیت زنان و دختران آمده است که روند اخیر بازداشت‌‌های زنان به خاطر حجاب «به دلیل تعلق به گروه قومی و مذهب خاص» صورت می‌گیرد.

در بیانیه آمده است: «طالبان اکنون با بازداشت خودسرانه و اختطاف گسترده زنان و دختران هزاره به بهانه نوع پوشش آنان، اقدامات غیرانسانی را روی دست گرفته است.»

همچنین تاکید شده است که «پس از تسلط طالبان، هزاره‌ها دوباره از ارگان‌های دولتی و نظامی به‌ صورت کامل حذف شدند.»

برگزارکنندگان  امروز در چند شهر آمریکا از جمله واشنگتن، چند شهر آلمان، اسپانیا، ایتالیا، هند، فرانسه، سوئد، اسلام آباد، تهران و شهرهای دیگر جهان اعتراض کردند.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است