آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

به گزارش رسانه های داخلی ایران، وزارت اطلاعات کشور جمهوری اسلامی ایران امرروز جمعه ۲۹ جدی‌ (۱۹ ژانویه) با نشر اعلامیه ای از شناسایی و تعقیب محمد عادل عارف خبر داده است. در اعلامیه آمده است که بر اساس آخرین ردیابی‌ها، «عادل» وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده است.

این وزارت با نشر عکسی از او که «تروریست سابقه‌دار» خوانده است، از شهروندان برای شناسایی او تقاضای کمک کرده است.

وزارت اطلاعات در مورد دخالت مستقیم این فرد در حملات اخیر کرمان توضیحی ارائه نکرده است.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید او یکی از «سرکردگان» گروه داعش به نام «محمد عادل عارف» معروف به «عادل پنجشیری» است که «از زندان بگرام آزاد شده و مجددا به اعمال تبهکارانه روی آورده بود.»

پخش شدن این خبر و مطرح شدن اسم محمد عادل در فضای رسانه‌ای ایران و افغانستان خاطره دردناک سه سال پیش را در ذهن شماری از شهروندان افغانستان زنده کرد. 

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی نهادهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، محمد عادل عارف شهروند افغانستان و اهل روستای عمرض در ولایت پنجشیر است. او محصل دانشکده شرعیات دانشگاه کابل بود ۸ ماه پیش از سقوط دولت پیشین افغانستان، دادگاه عالی این کشور در ۱۱ جدی ۱۳۹۹ (۳۱ دسامبر ۲۰۲۰) ویدیوی بی‌صدا از جریان محاکمه متهمان طراحی حمله مرگبار به دانشگاه کابل را نشر کرد و در احکام صادره «محکمه ابتدایی»، محمد عادل فرزند محمد عارف را به جرم «طراحی حمله تروریستی» و آدم‌ربایی به «اشد مجازات یعنی اعدام» محکوم کرد.

در ۱۲ عقرب ۱۳۹۹ (۲ نوامبر ۲۰۲۰)، گروهی از مهاجمان مسلح برای انجام یک حمله انتحاری وارد دانشکده حقوق دانشگاه کابل شدند و با وارد شدن به کلاس‌ها، دانشجویان و استادان را زیر رگبار گلوله گرفتند. درگیری میان این مهاجمان و نیروهای امنیتی افغانستان حدود شش ساعت به طول انجامید. در این حمله تروریستی، دست‌کم ۲۲ تن، که بیشتر جوانان دانشجو بودند، کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

ده روز پس از آن ترور تکان‌دهنده بود که امرالله صالح، معاون نخست‌ رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، اعلام کرد که فردی به نام «محمد عادل عارف»، طراح این حمله مرگ‌بار بوده است. نیروهای امنیتی بلافاصله از بازداشت او در ناحیه ۱۲ شهر کابل خبر دادند.

ریاست امنیت ملی افغانستان در آن زمان ویدئوی اعتراف محمد را منتشر کرد و در آن ویدیو، نامبرده اعتراف کرد که حمله به دانشگاه کابل را همراه با فردی به نام محمد عادل طراحی کرده است که مسئول حمله‌های تروریستی در جنوب افغانستان بود. سه تن دیگر، طارق خراسانی و انس پنجشیری و فرد دیگری که از او نام نبرد، این حمله را اجرا کردند.

امرالله صالح در آن زمان مدعی شد که محمد عادل، که سه سال در دانشکده شرعیات دانشگاه کابل تحصیل کرده است، از طریق ثناءالله غفاری برای عضویت در شبکه حقانی جذب شده است. ثناءالله غفاری، تروریست تحریم‌شده از طرف سازمان ملل متحد که اکنون رهبر داعش خراسان است، نخست عضو شبکه حقانی بود.

ریاست  امنیت ملی افغانستان در آن زمان، در گزارشی در مورد محمد عادل، از گروه داعش و شبکه حقانی در شرق افغانستان نام برد و اعلام کرد: «او [محمد عادل] نخست با فردی به نام محمد، از سردسته‌های ترور و آدم‌ربایی گروه داعش و شبکه حقانی، آشنا شده و پس از آن، روی طرح حمله‌های تروریستی کار کرده است.»

پس از بازداشت محمد عادل، دادگاه عالی افغانستان ویدئویی بدون صدا از محاکمه او و دو تروریست دیگر منتشر و اعلام کرد که محمد عادل عارف به‌جرم طراحی و دست داشتن در انجام حمله‌های تروریستی متعدد به اعدام محکوم شده‌ است.

محمد عادل علاوه بر حمله به دانشگاه کابل، به طراحی حمله تروریستی به آموزشگاه کوثر دانش، در منطقه شیعه‌نشین دشت برچی در غرب کابل، حمله راکتی بر ارگ ریاست جمهوری نیز متهم بود. ریاست امنیت ملی افغانستان در آن زمان اعلام کرد که او حتی عامل حمله به شفاخانه صدبستر دشت برچی را که در آن ده‌ها زن باردار و در حال زایمان همراه با نوزادانشان کشته شدند- مدتی در خانه‌اش نگه داشته بود.

از آن زمان، که اواخر سال ۲۰۲۰ بود، محمد عادل در زندان بگرام، زندان زیر نظارت و کنترل نیروهای آمریکایی، نگهداری می‌شد. اما حکم اعدام او هنوز اجرا نشده بود که در پی خروج نیروهای آمریکایی و به قدرت رسیدن. طالبان، همه زندانیان و تروریستان از زندان بگرام آزاد شدند، زیرا عده‌ زیادی از اعضای طالبان نیز در این زندان بودند.

به اساس گفته احمد ضیا سراج به رسانه ها «محمد عادل به دلیل روابطی که با شبکه حقانی طالبان داشت تا هشت ماه اول حاکمیت طالبان با موتر‌های زرهی در کابل گشت‌وگذار می‌کرد.

در همین حال، دو روز پس از حمله تروریستی در ۱۳ جدی‌ در مراسم سالگرد مرگ قاسم سلیمانی در شهر کرمان در ایران، که به کشته شدن دست‌کم ۹۳ تن منجر شد، داعش خراسان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اعضای داعش که در این حمله نقش داشتند در افغانستان آموزش نظامی دیده‌ بودند. اکنون، دو هفته پس از آن حمله تروریستی، این وزارتخانه اعلام کرده است که رد پای محمد عادل عارف، معروف به عادل پنجشیری، را در طراحی این حمله یافته است. به گزارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، محمد عادل مستقیما با عبدالحکیم توحیدی، مغز متفکر این حمله، در ارتباط بوده و اخیرا در منطقه‌ای در غرب تهران دیده شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با انتشار عکسی از محمد عادل از مردم خواسته است که در صورت یافتن هر گونه اطلاعاتی در مورد او، با نهادهای امنیتی تماس بگیرند.

 

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است