آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

تخت رستم یکی از آثار تاریخی در افغانستان است که به نام یکی از پهلوان های نامدار کتاب شاهنامه فردوسی مسمی شده است.

تخت رستم در شمال افغانستان در مسیر پلخمری و تاشقرغان، در 3 کیلومتری شهر «ایبک»، مرکز ولایت سمنگان موقعیت دارد؛ منطقه‌ای که همه‌ ساله در فصل بهار، گردش‌گران زیادی به دلیل خوش‌آب و هوا بودن آن، به آنجا سفر می‌کنند و روزهای «جشن گل سرخ» را در این منطقه سرسبز و تاریخی سپری می‌کنند.

این تخت عظیم سنگی با قدمت حدود ۳۵۰۰ سال، تختگاه رستم ، و یکی از مهم ترین بناهای به جا مانده از دوره ی زرتشتیان می باشد. محیط توپ رستم (تشله رستم) حدود ۸۵ متر است و در اطراف آن غار ها و اتاق های متعددی وجود دارد. 

«یوسف‌‌شاه یعقوب اُف»، رییس باستان‌شناسی آکادمی علوم تاجیکستان در تحقیقاتی که در سال 1383 خورشیدی از این منطقه داشته، معتقد است که زرتشت به مدت ده سال در محل تخت رستم زندگی می‌کرد و در ساختن معابد این منطقه هم سهم داشته است.

این باستان‌شناس تاجیکی گفته است که این محل مربوط به بودایی‌ها نبوده، بلکه مربوط به زرتشت‌ها می‌باشد، اما بعدا بودایی‌ها از این محل به خاطر انجام مراسم مذهبی‌شان استفاده کرده‌اند. بر اساس پژوهش‌های این محقق، قدمت تاریخی این اثر به 3500 سال پیش می‌رسد. اما در برخی موارد نیز آمده است که تخت رستم مربوط به دوران بودا بوده و قدمت آن به 2500 سال قبل برمی‌گردد.

بوداییان از این اتاق ها به عنوان معبد یا بت خانه استفاده می کردند. آنها بت های خود را در این مکان نگه داشته و به عبادت آنها می پرداختند. این تخت همچنین دارای حفره هایی برای نگه داری و مخفی نمودن اشیای گران بها و مسکوکات آن زمان بوده است. 

هنر هیکل تراشی و مجسمه سازی نیز در دوره بوداییان بسیار مرسوم بوده و رونق داشته است. نشانه های این هنر بر روی دیوارهای تخت رستم به وضوح قابل مشاهده می باشد. از آنجا که افغانستان و آریانا و خراسان بزرگ در دوره هخامنشی و در بخشی عمده دوره ساسانی جزو ممالک این دو سلسله پادشاهی بودند به یک تعبیر می توان تاریخ افغانستان (پیش از اسلام) و آثار تاریخی آن پیوند محکمی با آثار پارسی دارد.

 از جمله تمدن بلخ و بامیان و شهر ضحاک ، دره اژدر (اژدها)، شهر غلغله ، دره فولادی ، چهل دختران، غار یخی، بت‌های بزرگ بودا ، مغاره‌ها، کوه بابا، شهر شاهی، بالاحصار و چهل‌برج از بارزترین آنان هستند. 

تخت رستم و غارهای آن امروزه تقریباً %۲۵ ویران شده‌است. خود تخت نیز نیاز به بازسازی دارد.

 

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است