آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نام انتحار کننده و سازنده بمب‌های انفجارهای خونین کرمان را منتشر کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، طراح اصلی حمله انتحاری کرمان، فردی از کشور تاجیکستان به نام مستعار «عبدالله تاجیکی» بوده است. این تروریست در تاریخ ۲۸ قوس ماه گذشته همراه با یک زن و یک کودک «برای تأمین پوشش»، به‌صورت غیرمجاز و توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرزهای جنوب شرقی وارد کشور شده، به ولایت کرمان منتقل و در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه‌ی شهر کرمان مستقر می‌شود. وی علاوه بر هدایت عملیات، در کار تولید بمب‌های دست ساز نیز تخصص دارد. لذا پس از ترکیب اجزای منقطع و متعدد انفجاری و الکتریکی و تولید بمب‌ها، نهایتاً دو روز پیش از وقوع فاجعه‌ی غمبار مورد بحث، از کشور ایران خارج شده است.

همچنان مرکز خبرگزاری ایرنا در شماره سوم این اعلامیه در مورد هویت یکی از انتحار کنندگان چنین نگاشته است

"هویت یکی از تروریست‌های انتحاری به‌صورت کامل احراز شد. وی بازیروف «بوزروف» اسراییلی فرزند امان الله، ۲۴ ساله و تبعه‌ی کشور تاجیکستان بوده است. نام‌برده از طریق سکوی تلگرام با فرقه‌ی آمریکا ساخته‌ی داعش آشنا شده، سپس جذب آن می‌گردد. این انتحاریِ معدوم در ماه‌های اخیر به شهر وان ترکیه عزیمت و پس از آن با عبور از ایران با کمک قاچاق‌برهای مستقر در مرزهای غربی و شرقی کشور، به افغانستان عزیمت نموده است. در آن‌جا به اردوگاه گروهک تروریستی داعش در استان بدخشان رفته، مدتی به آموختن تعالیم انحرافی و تکفیری داعش و دریافت آموزش‌های مختلف عملیاتی و تروریستی پرداخته و پس از چند ماه به ایران اعزام می‌شود. این تروریست توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرز جالقِ کلّه‌گانِ شهرستان سراوان وارد کشور شده و پس از طی شهرهای خاش، ایرانشهر و جیرفت، نهایتاً در کرمان به همان اقامتگاه پیشگفته مراجعه و به تروریست مورد اشاره‌ی قبلی می‌پیوندد."

در این اعلامیه از افشای هویت انتحار کننده دوم در آینده ای نزدیک خبر داده شده است.

پس از انفجارهای کرمان، نهادهای امنیتی ایران کاربرانی که درباره این انفجارها مطالبی مخالف حکومت منتشر کرده‌اند را بازداشت کرده‌اند.

بنا بر گزارشات منتشر شده در کانالهای نزدیک به نهادهای امنیتی ایران در این مدت دستکم ۷۶ کاربر فضای مجازی بازداشت و بیش از ۱۰۸ شهروند به نهادهای امنیتی و قضایی احضار شده‌اند. علاوه بر این، ۵۳۷ صفحه مجازی مسدود و ۲ مرکز کسب و کار در مازندران و خراسان جنوبی مسدود شده ند. گفتنی است، بیشترین تعداد بازداشتی در استان اصفهان صورت گرفته که شمار آن ۳۵ نفر بوده است. پس از اصفهان نیز خراسان جنوبی قرار دارد که ۹ نفر در آنجا بازداشت شده‌اند. در استان تهران نیز دست کم یک نفر با هویت “محمد شجاع، پزشک اطفال” و چند نفر از پرسنل فرودگاه ” خمینی” بازداشت شده‌اند. در بویین زهرا نیز حداقل شش نفر بازداشت شده‌اند.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است