آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نویسنده: فاضل کوهستانی 

در این اواخر، تجارت از طریق شرکت های توریستی در افغانستان از رونق بهتری بر خوردار است. شرکت های سیاحتی و توریستی با استفاده از تبلیغات وسیع از طریق تیلویزیون ها، روزنامه ها، مساجد، تکیه خانه ها و منابر مردم را برای رفتن به کربلا و ایران تشویق می کنند. یک ملای بینادگرای شیعه گفته است: "هرکس کربلا رفته بتواند اما نرود، ایمانش ناقص است." با این وصف، صد ها هزار شهروند افغانستان که عمدتا زنان و مردان سالمند هستند تحت تاثیر رسانه ها و مبلغان قرار گرفته و عازم کربلا گردیده در حالی که پاسپورت هزاران نفر دیگر ویزای ایران و عراق دریافت نکرده اند. 

زیارت با پول قرض

این تجارت فصلی که همه ساله در دو ماه محرم و سفر رونق بیشتر می گیرد مورد نقد جوانان روشن ضمیر و آگاه جامعه نیز قرار گرفته است. عده از منتقدان در شبکه های مجازی رفتن به کربلا با پول قرض و حرکت سرسام آور سالمندان به سفر عراق را مناسب ندانسته و متاثر از تبلیغات بنیادگرایان شیعی می دانند که  غالبا موسسان و مدیران شرکت های سیاحتی و زیارتی هستند. 

مدیریت سیاسی اربعین 

تبلیغات وسیع و بسیج هزاران انسان فقیر و بیکار در این کاروان های سیاحتی و تجارتی جنبه سیاسی نیز دارد. رژیم ایران با تبلیغات گسترده از طریق رسانه ها، ملا ها و دانشجویان مقیم در ایران زمینه این مارش سالمندان را فراهم نموده تا در رقابت های بین الاسلامی علیه نظام شاهی عربستان سعودی شاخ و شانه نشان دهد. 

 جنبه شرعی اربعین

عده ای از مبلغان شیعه مذهب نیز در این اواخر به صورت واضح بیان داشته اند که بعد از کشته شدن حسین ابن علی امام سوم شیعیان، مراسم اربعین در زمان حیات امامان شیعه مرسوم نبوده است. اکثریت مسلمین بر این عقیده اند که مراسم اربعین در فقه جعفری و حنفی که مذهب اکثریت مردم افغانستان است، جنبه مذهبی شرعی ندارد و یک رسم بدیع به نظر می رسد.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است