آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

سومین سالروز تسلط دوباره گروه طالبان بر افغانستان و سقوط نظام جمهوریت که حاصل دو دهه تلاش و مجاهدت‌های هزاران شهروند افغان بود، در ۲۴ اسد با حضور افراد بلندپایه طالبان و به نمایش گذاشتن تجهیزات نظامی باقیمانده از نیروهای خارجی و حکومت پیشین در میدان هوایی بگرام که زمانی تحت اداره شدید بزرگترین پایگاه نیروی ائتلاف به رهبری آمریکا بود، تجلیل شد.

اما در سوی دیگر، این روز تظاهرات‌های فراوانی را هم در داخل و هم در خارج از کشور به همراه داشته است. اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان که تشکیل یافته از زنان و دختران باهمت افغان می‌باشد، بار دیگر دیوارنویسی اعتراضی را به راه انداخته و روز حاکمیت دوباره طالبان را روز سیاه در تاریخ معاصر افغانستان نامیدند. اعضای این جنبش تأکید کرده‌اند که گروه طالبان به منظور تحقق اهداف سیاسی خود، زنان افغانستان را گروگان گرفته‌اند. آنان افزوده‌اند؛ تسلیم‌دهی حکومت افغانستان به طالبان به معنی قائل شدن هر گونه تبعیض از جمله آپارتاید جنسیتی، روا داشتن ستم آشکار بر زنان، منع رفتن دختران به مکاتب و دانشگاه‌ها می‌باشد که پیامد ناگواری به آینده این کشور و زجر کلان روحی به زنان و دختران این سرزمین وارد کرده است.

در پیوند به همین موضوع، در ولایات کابل، تخار، پنجشیر و بلخ اعتراضاتی به رهبری جنبش شنبه‌های ارغوانی برگزار شده و مریم معروف آروین، مسئول این جنبش اظهار داشته که تداوم حکومت طالبان منجر به مرگ تدریجی افغان‌ها به ویژه زنان و اقلیت‌های مذهبی شده و تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان ایجاد می‌کند.

اعتراضات به داخل افغانستان محدود نبوده و در کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، فرانسه، سوئیس، هلند، بریتانیا و کانادا نیز تجمعات اعتراضی با راهپیمایی، جلسات زیر سقف و اشکال مختلف صورت گرفته است. اشخاص سیاسی، کارشناسان، وزرای کشورهای منطقه و جهان اعم از آلمان، آمریکا و نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌المللی در صفحات اجتماعی خود به این موضوع واکنش نشان داده و انتقاد کرده‌اند.

 

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است