آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

مهاجران و کارگران افغانستانی اکثرا بدلیل وضعیت ناهنجار امنیتی، اقتصادی و مساعد نبودن زمینه کار و فعالیت در کشور، مجبور به مهاجرت به کشور های مختلف از جمله کشور ایران شده است که این مهاجران اغلبا به مشاغل شاقه مشغول به کار استند و در کنترول تورم کشور ایران نقشی مهمی داشته اند.
بیش از چهار دهه است که مهاجران افغانستان در ایران با مشکلات فراوان زندگی نموده و در عرصه هایی اقتصادی، فرهنگی، علمی و حتی نظامی دوشادوش ایرانیان تا کنون سهم فعال گرفته اند.
صاحبان صنایع، کارفرمایان، کشاورزان بزرگ و دامداران به دلایل چون صداقت، کار با کیفیت و دستمزد پایین ترجیح میدهند که از نیروی کارگر افغانستانی استفاده کنند.
علی رغم این همه‌، اتباع افغانستانی همواره مورد تحقیر، بدرفتاری، لت و کوب، اخراج و در مواردی هم کشتار از سوی پولیس و مردم عام کشور ایران قرار گرفته اند.
چندی قبل در پیوند به همین موضوع، رسانه های ایرانی با نقل از مدیر کل اتباع خارجه در وزارت امور داخله ایران از اخراج تمام مهاجران غیر قانونی افغان خبر داده بود.
اما در تازه ترین گزارش ها رئیس جمهور جدید ایران پس از به دست گرفتن قدرت سیاسی این کشور گفته است: دولت من انشالله سه اقدام را همزمان در رابطه با مهاجرین افغانستانی پیش میبرد؛

1- انسداد کامل مرزها و جلوگیری از مهاجرت بیشتر که مسؤلیت محوری با وزارت کشور خواهد بود.
2- ساماندهی مهاجرین موجود؛ نباید انکار کرد که تعداد زیادی از برادران افغان نقش موثری در اقتصاد ایران دارند یا در جنگ تحمیلی و ... فداکاری کرده اند ولی حضور آنها در ایران باید ساماندهی شده و با انضباط باشد. (وظیفه وزارت کشور و وزارت اطلاعات)  
3- مشوره با کشور های اروپایی برای پذیرش برخی از مهاجرین و یا حداقل تقبل هزینه های حضور آنها در افغانستان؛ غرب باید مسؤلیت آنچه که در افغانستان انجام داده است را بپردازد، لزومی ندارد که مردم ایران هزینه ی سیاست های غلط دیگران را بپردازد.

اخیرا اخراج بی رویه مهاجران افغانستانی از ایران به شدت افزایش یافته است که در مواردی متعددی مهاجران اخراج شده از سوی طالبان بازداشت، شکنجه و در چندین مورد طور مرموز به قتل رسیده اند.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است