آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

اداره امتحانات تحت مدیریت طالبان نتایج آزمون کانکور 1403 را یکشنبه 23سرطان طی یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد.

بر اساس اعلام این اداره، (اتل خان رحیم زوی) دانش آموخته‌ی لیسه حبیبیه کابل با اخذ 359.61 نمره اول نمره عمومی کانکور شده است .

طبق اعلام اداره امتحانات طالبان سید حامد هاشمی با اخذ 357.71، شفیع الله با اخذ 357.25 نمره، ارشاد احمد با اخذ 357.15 و صفی الله مهاجر به ترتیب دوم، سوم و چهارم نمره عمومی کانکور شده اند.

 کانکور سراسری امسال درطی پنج مرحله و باحضور در حدود بیش از صد هزارمتقاضی پسر برگزار شده است این در حالی است که به هیچ دختری حق اشتراک در این آزمون داده نشده است.

دختران افغان؛ امروز بیانگر بی عدالتی و تبعیض جنسیتی است، برخی از دختران که از امتحان کانکور محروم شدند به نای نیوز گفته، این وضعیت برای دختران ناامید کننده و بی عدالتی بزرگ در حق شان است.

رابعه و سهیلا دو دانش آموزی که برای امتحان کانکور آمادگی گرفته بودند اما سه سال است که خانه نشین شده است، از آرمان ها و اشتیاق اشتراک شان در امتحان کانکور به نای نیوز گفته است: "امتحان کانکور یک امتحان سرنوشت ساز برای هر دانش آموزی است که با سپری کردن این امتحان می تواند به رشته دلخواه شان ادامه تحصیل بدهد تا بتواند برای جامعه یک فرد مفید و مثمر واقع شود، امروز برای پسران شاید روزی مهمی بوده که نتایج خود را دریافت کردند اما برای ما نشان دهنده یک واقعیت تلخ از نابرابری جنسیتی در جامعه ما است، محرومیت از تحصیل برای دختران یک بی عدالتی بزرگ است که تاریخ آنرا فراموش نمی کند‌".

"امروز روز سرنوشت‌ساز برای دختران این سرزمین نیز بود اما آنها نتوانستند به آرزو های شان که کسب علم بیشتر و خدمت به وطن بود دست یابند" 

آنها نیز افزودند که؛ جهان نباید دختران افغان را فراموش کنند، آنها خواستار بازگشایی هر چه زودتر مکاتب و دانشگاه ها به روی قشر اناث است، آنها از گروه طالبان می‌خواهند حقوق شان به عنوان نصف پیکر جامعه پایمال نشده و به انها اجازه کار و فعالیت در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی‌ و سیاسی داده شود.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است