آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

بعد از  سقوط حکومت جمهوریت، بیشتر از نیم رسانه های افغانستان متوقف گردیده و هزاران روزنامه نگار و کارمندان رسانه، کشور را ترک کرده اند. خبر نگارانی که شغل خود را از دست داده به کار های شاقه رو آورده و یا مخفی شده اند. در این میان کارمندان رسانه و روزنامه نگاران زن بیشتر از دیگران متحمل مشکلات گردیده و با تهدیدات مواجه بوده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در تازه ترین گزارش، یافته های خود را در مورد نقض حقوق خبرنگاران و مسدود شدن رسانه ها در افغانستان در طول نیمه اول سال 2024میلادی نشر کرده است. گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که اعمال فشار و تهدید در برابر کار رسانه ها در سال جاری میلادی در کشور افزایش یافته و رسانه گران کشور با تهدیدات مواجه بوده است. این نهاد در گزارش خود می گوید در این مدت بیشتر از 90 رویداد خشونت آمیز به شمول تهدیدات و بازداشت خبرنگاران را ثبت کرده است.

خلاصه این گزارش که از ماه جنوری تا جون سال 2024 میلادی را دربر می‌گیرد، نشان می‌دهد دست کم 89 مورد نقض حقوق خبرنگاران و رسانه ها در ولایات مختلف کشور در شمارشگر رویداد های مرکز خبرنگاران ثبت شده است. طبق این گزارش رویداد های ثبت شده شامل 60 مورد  تهدید خبرنگاران و مسولان رسانه ها و 29 مورد بازداشت خبرنگاران می باشند.

جزئیات این گزارش نشان می دهد که دست کم هفت مورد بستن رسانه ها به دستور مسولان طالبان بوده است. نشرات دو تلویزیون از سوی وزارت عدلیه در کابل متوقف گردیده است. در شش ماه اول سال میلادی نشرات دو رادیوی محلی از سوی شهرداری ولایت غزنی، یک رادیوی محلی در ولایت لغمان و یک رادیو در ولایت پروان به دلیل تمدید نشدن جواز فعالیت اش از سوی استخبارات طالبان از فعالیت باز مانده است و همچنان یک رادیوی محلی دیگر از سوی قوماندانی امنیه ولایت خوست بسته شده است.

 

باز داشت خبرنگاران مورد دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده است. مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش خویش یاد آور شده، که از جمع 29 مورد بازداشت کارمندان رسانه ها، خبرنگار بازداشت شده در ششم آپریل سال جاری  در ولایت غزنی، تا هنوز محبوس است.

مرکز خبرنگاران افغانستان  تشدید محدودیت ها بر رسانه های خصوصی، آزار و تهدید خبرنگاران را نکوهش و ابراز نگرانی نموده است. 

این در حالی است که چندی قبل کمیسیون بررسی شکایات و تخلفات رسانه‌ی که تحت نظارت وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان فعالیت می‌کند، همکاری با رادیو و تلوزیون افغانستان اینترنشنال را منع کرده و از مردم خواسته بود که ارتباط با این رسانه را قطع کنند.

در یک اقدام دیگر؛ چندی قبل گروه طالبان تلویزیون تمدن را مربوط به یک حزب سیاسی خوانده و جایداد  آن را غصبی اعلان کرده بود.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان اخیراً در نشستی با سخنگویان این گروه و شماری از مبلغان شبکه های اجتماعی گروه طالبان، از آنان خواسته است به نفع امارت اسلامی موضع گیری کنند و در بعضی موارد در مقابل وقایع سکوت اختیار نمایند 

گروه طالبان طی کمتر از سه سال گذشته محدودیت های فزاینده ی را بر خبرنگاران و فعالیت رسانه ها وضع کرده است. بعد از سلطه طالبان پوشیدن ماسک بر هر کارمند رسانه و گویندگان زن اجباری شده و نشر برنامه های تفریحی و انتقادی نیز متوقف شده است.

سلطه طالبان بر افغانستان ضربه‌ ویرانگر بر دموکراسی و آزادی رسانه ها وارد کرده است. 

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است