آمار قربانیان حوادث و جرایم از شروع سال روان میلادی تا اکنون
قربانیان جنگ و انفجار قتل و ترور حوادث غیر مترقبه خودکشی بازداشت زنان شکنجه و مجازات علنی
516 528 1608 87 172 997

نای نیوز:

 

ماه محرم یاد آور قیام  امام حسین(ع) و یارانش در برابر حکومت استبدادی یزید است که در سال 61 هجری در عراق صورت گرفت. مسلمین جهان همه ساله از واقعه کربلا تجلیل می کنند و یاد حضرت حسین و سایر شهدای کربلا را گرامی می دارند.
در افغانستان اما از قیام عاشورا زیر محدودیت های گسترده از سوی گروه طالبان بزرگداشت به عمل آمد که با واکنش های گسترده شهروندان، نهاد های فرهنگی، احزاب و شخصیت های مطرح سیاسی افغانستان به همراه بود. منتقدان میگویند، اگر هدف این محدودیت ها از سوی طالبان توقف مراسم عزاداری در ماه محرم باشد، باید بدانند که به این هدف شان نخواهند رسید. 
طبق گزارش ها طالبان امسال به صورت تدریجی محدودیت های غیر معمول را بالای عزا داران اعمال کرده که بسیاری ازین محدودیت ها به صورت شفاهی به علما، هیات امنای مساجد و هیات های عزادار گفته  شده اما رسما از طریق رسانه ها و مجرای های رسمی طالبان اعلام نشده است.
منابع محلی می گویند طالبان از روز چهارشنبه مصادف با چهارم محرم چندین مرکز توزیع نذر و سقاخانه ها را در کابل تخریب کرده و در بسیاری موارد پرچم های عزاداری را از بالای مغازه‌ها، منازل شخصی و  سرک ها پایین کشیده و پاره نموده است.  
شهروندان شهر هرات در غرب افغانستان نیز از وضع محدودیت ها و سخنان نفرت انگیز مقامات طالبان گزارش دادند. در اولین روز های ماه محروم، معاون والی طالبان در هرات عزا داری در ماه محرم را برنامه های انحرافی از جانب کشور های بیرونی خوانده بود و خواهان جلوگیری و اصلاح آن شده بود. 
منابع از شهر مزار شریف نیز گزارش دادند که طالبان در چندین ناحیه جریان مراسم عزاداری را مختل نموده و عزاداران را تهدید نموده است. 
در عین حال بعضی از عزاداران در کابل می گویند: برافراشتن علم در روز هفتم محرم به دلیل محدودیت ها، در فضای داخلی مسجد محدود شده بود. طالبان به مردم  دستور داده بود که از مسلمانان سنی مذهب در محافل عزا داری دعوت به عمل نیاورند.   
امسال دومین سال متوالی است که طالبان بر مراسم عزاداری شیعیان محدودیت های گسترده وضع می کنند. این محدودیت ها نه تنها از سوی مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی مورد نکوهش قرار گرفتند بلکه از سوی نهادهای بین المللی و سازمان ملل متحد نیز محکوم شده است. ریچارد بنت فرستاده ویژه سازمان ملل متحد از طالبان خواسته است که آزادی مذهبی را رعایت نمایند و تمام محدودیت ها بالای شیعیان را لغو نمایند.

توئیت

دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تصویر زیر تبلیغاتی است

تصویر زیر تبلیغاتی است